Menu

Proszę o kontakt
Dziękujemy!

Wiadomość została wysłana.
Nasz konultant skontaktuje sie z Tobą.

Data publikacji 12/2018

Ikona motorsportu

Każdy fan motoryzacji i motosportu kojarzy literę, która wyzwala szybsze bicie serca i w prowadza w stan oczekiwania na prawdziwe emocje. Tą literą jest M – najmocniejsza litera na świecie, która od blisko pół wieku reprezentuje najmocniejsze i najszybsze modele BMW.


Dla przypomnienia - BMW M GmbH jest legendarnym oddziałem monachijskiej firmy, specjalizującym się w produkcji samochodów sportowych. Stworzony w 1972 roku, BMW M (M od Motorspot) odpowiadał m.in. za wdrożenie i prowadzenie programu obecności niemieckiego koncernu w wyścigach samochodowych. Dziś BMW M dostarcza fanom sportowych wrażeń jedne z najbardziej zaawansowanych technologicznie pojazdów na świecie będące kontynuacją ponad 45-letniej tradycji firmy.

Ikona motosportu


We wczesnych latach 70. nastąpił krok milowy dla marki BMW. Nowy, młody i dynamiczny zarząd bawarskiego producenta miał za zadanie kontynuować ogromny sukces przedsiębiorstwa. Swoją strategię oparł m.in. zbudowanie submarki zajmującej się sportami motorowymi. W ten sposób 1 maja 1972 roku powstało BMW Motorsport GmbH, przedsiębiorstwo, którego szefem został Jochen Neerpasch, dawny kierowca fabryczny w firmie Porsche. Zaledwie rok później konstruktorzy BMW Motorsport opracowali pierwsze rajdowe auto na bazie BMW 2002 oraz nowe coupé turystyczne BMW 3.0 CSL – protoplastę dzisiejszej serii 6.

BMW 3.0 CSL, zbudowane we współpracy z przedsiębiorstwem Alpina, posiadało maskę i drzwi wykonane z aluminium, a obudowa pięciobiegowej skrzyni biegów z magnezu. Auto ważyło 1092 kg. Sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 3340 cm3 z dwunastoma zaworami, wtryskiem o stopniu sprężania 11:1 i mocy 360 KM.

Pojazd został uznany najlepszym sportowym samochodem turystycznym swojej epoki. W latach 1973-1979 sześć razy zdobywało tytuł mistrza Europy i dominowało przez niemal całe dziesięciolecie na międzynarodowej scenie sportowych samochodów turystycznych.

Aż do połowy lat 70. spółka Motorsport GmbH zajmowała się prawie wyłącznie konstruowaniem pojazdów wyścigowych. W 1974 powstały pierwsze sportowe BMW serii 5, przeznaczone na drogi: 530, 533i, 535i. Odróżniały się od samochodów seryjnych nie tylko silnikiem: inżynierowie BMW Motorsport GmbH zmodyfikowali również układ jezdny i hamulcowy, tworząc limuzyny o raczej niepozornym wyglądzie, które dzięki nowatorskim rozwiązaniom technicznym narobiły jednak sporo zamieszania w branży samochodów sportowych. Do 1980 roku wyprodukowano łącznie 895 samochodów na bazie pierwszych BMW serii 5.
Firma powoli dojrzewała do stworzenia pierwszego auta wyścigowego spółki Motorsport GmbH bez odpowiednika w produkcji seryjnej - BMW M1. Auto o mocy 277 KM kosztowało w roku 1978 dokładnie 100 tys. marek, ale popyt i tak znacznie przekraczał podaż. Przez rok wyprodukowano 130 samochodów, a ponad 300 zamówień czekało jeszcze w kolejce. M1 było ówcześnie najszybszym niemieckim drogowym autem sportowym…

Tak wyglądały początki marki, która do dziś ekscytuje fanów motoryzacji na całym świecie. Jej dorobek, poza M1 czy legendarną - drugą generacją BMW M3, obejmuje m.in. silnik V12 DOHC o 48 zaworach, który był sercem BMW 8 czy legendarnego McLarena F1, jak również liczne sukcesy w motosporcie. To właśnie z doświadczeń konstruktorów BMW M korzystały ekipy Formuły 1 – Benneton, Williams czy BMW Sauber, w którym swoją przygodę z F1 rozpoczynał Robert Kubica.

6 faktów o hybrydach PHEV
BMW - historia bawarskiego koncernu motoryzacyjnego
Hybrydy PHEV - To ma sens!
Samochód używany? Tylko w ofercie premium
Dynamiczna wymiana oleju ATF
Nowe limity emisji CO2 – czy wpłyną na wzrost cen samochodów?
×
Sprzedaj swój samochód.
Wyceń online