Menu

Proszę o kontakt
Dziękujemy!

Wiadomość została wysłana.
Nasz konultant skontaktuje sie z Tobą.

Data publikacji 08/2021

Hybrydy PHEV - To ma sens!

Hybrydy PHEV - To ma sens!

Hybryda to pojęcie określające połączenie dwóch elementów. W motoryzacji przyjęło się, że jest to połączenie dwóch różnie napędzanych silników, np. elektrycznego i spalinowego. Nadal jednak ta kombinacja nie zawsze jest jednakowa, a jej modyfikacje ogranicza tylko wyobraźnia konstruktorów. Dla uściślenia konkretnych rozwiązań stosowanych w autach hybrydowych stosuje się skróty HEV, PHEV czy mHEV.

Co to jest hybryda PHEV i czym różni się od klasycznej hybrydy HEV?

Podstawowym typem hybrydy jest hybryda HEV. Od tego rodzaju powstały kolejne modyfikacje. Za napęd odpowiadają w niej dwa silniki: elektryczny i spalinowy. Komputer samochodowy sam dostosowuje rodzaj napędu, z którego danym momencie korzysta. Podczas jazdy miejskiej bateria doładowuje się stale, np. na skutek hamowania, co daje możliwość pracy silnikowi elektrycznemu i skutkuje niskim spalaniem. Niestety na trasie, kiedy nie ma tak częstego hamowania, oszczędności nie są już tak znaczące.

Hybryda HEV nie wymaga ładowania z zewnętrznego źródła prądu. Kierowca musi więc pamiętać tylko o tankowaniu, nie myśląc o innych czynnościach związanych z ładowaniem akumulatora. Ale czy ta cecha może być również wadą? Owszem. Prawdą jest, że hybryda HEV mimo elementów elektrycznych, „na prądzie” jest w stanie przejechać stosunkowo krótkie trasy z ograniczoną dynamiką. Zakres jazdy zeroemisyjnej jest więc niewielki. Nie skorzystamy także z możliwości ładowania tańszą energią elektryczną.

Hybryda PHEV to bardziej zaawansowane rozwiązanie z napędem typu plug-in. Z zasady oba modele działają dzięki współpracy dwóch silników. Różnica dotyczy baterii. I tak w hybrydzie HEV ładowanie odbywa się poprzez odzyskiwanie energii z hamowania lub pracy silnika spalinowego, a w rozwiązaniu plug-in można ładować baterie z zewnętrznego źródła prądu. Większy akumulator w hybrydach PHEV wpływa korzystnie na dynamikę jazdy i pozwala na przejechanie „na prądzie” nawet odległości 50-60 km. Dzięki temu możemy swobodnie przemieszczać się po mieście na co dzień i ładować auto z domowego gniazdka lub stacji szybkiego ładowania. Silnik spalinowy natomiast jest dedykowany do dłuższych tras poza miastem.

Największe zalety hybryd typu PHEV.

Hybrydy PHEV łączą w sobie zalety aut spalinowych i elektrycznych. Większa bateria trakcyjna to możliwość bezemisyjnej jazdy po mieście w ciągu dnia i korzystanie z ładowania prądem przy tańszej taryfie nocnej. Krótki czas ładowania pozwoli w pełni naładować akumulator w nocy, by móc korzystać z auta następnego dnia.

Kolejną ważną zaletą, jest możliwość korzystania z silnika spalinowego. Mamy więc możliwość wyruszyć hybrydą PHEV w trasę bez obawy o częste przystanki na ładowanie. Nasz zasięg ogranicza jedynie ilość zatankowanego paliwa.

W samochodach typu PHEV oba rodzaje napędów uzupełniają się i sumują na całościowy zasięg i moc auta. Z obu silników można korzystać razem lub osobno. Nie jest więc zgodne z prawdą, że hybryda PHEV pali więcej, bo oprócz paliwa wymaga ładowania.

W modelach hybrydowych BMW i MINI konstruktorzy zadbali również o satysfakcję z jazdy. Dynamika i przyspieszenie to od lat cechy wpisane w DNA marek, więc i tym razem nie będziemy zawiedzeni.

Koszty serwisowania hybryd, pomimo użycia nowoczesnych technologii, nie będą wyższe niż w przypadku klasycznego auta z napędem spalinowym. Konstrukcja komponentu spalinowego w hybrydzie, nie różni się od typowego w autach BMW i MINI. Nie powoduje więc dodatkowych kosztów serwisowych. Natomiast część elektryczna, jest praktycznie bezobsługowa. Co więcej, niektóre z elementów hybrydy PHEV wolniej się zużywają. Przykładowo okładziny hamulcowe znacznie rzadziej wymagają wymiany dzięki rekuperacji energii podczas hamowania. Również motor spalinowy wolniej się zużywa, ponieważ wspierany przez silnik elektryczny i akumulator trakcyjny nie musi cały czas pracować.

BMW przygotowało dla swoich klientów hybrydy plug-in, m.in. BMW 530e, BMW 530E xDrive czy BMW X3 xDrive30e. Z kolei producent MINI proponuje MINI Cooper SE Countryman ALL4. Połącznie ekologii i radości z jazdy wyszło tym markom doskonale. Udaje im się podążać z duchem czasu, jednocześnie nie tracąc charakteru. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o autach hybrydowych BMW i MINI odwiedź stronę dealera Inchcape https://inchcape.pl/ lub stacjonarne salony w Warszawie Poznaniu i Wrocławiu.

6 faktów o hybrydach PHEV
BMW - historia bawarskiego koncernu motoryzacyjnego
Samochód używany? Tylko w ofercie premium
Dynamiczna wymiana oleju ATF
Nowe limity emisji CO2 – czy wpłyną na wzrost cen samochodów?
BMW Motorrad G310R – przygodę czas zacząć!
×
Sprzedaj swój samochód.
Wyceń online