Menu

Proszę o kontakt
Dziękujemy!

Wiadomość została wysłana.
Nasz konultant skontaktuje sie z Tobą.

Data publikacji 09/2021

BMW - historia bawarskiego koncernu motoryzacyjnego

Lotnicze korzenie BMW

Mało kto wie, że założeniem twórców BMW początkowo wcale nie była produkcja samochodów. Za pionierów marki uważa się Karla Friedricha Rappa i Gustava Otto. Pierwszy zajmował się w swojej fabryce projektowaniem silników lotniczych a w niedalekim sąsiedztwie Gustav Otto (syn wynalazcy silnika czterosuwowego) zajmował się budowaniem małych samolotów. Rok 1916 przynosi problemy finansowe i techniczne firmie Rapp Motoren Werke. Przedsiębiorstwo trafia w ręce Austriaków Franza-Josepha Poppa i Maxa Fritza z finansowaniem Camillo Castiglionego. Nowym konstruktorem zostaje Friz a nazwę firmy zmieniono na BMW-Bayerische Motoren Werke GmbH (Bawarskie Zakłady Silnikowe). W tym samym roku, przedsiębiorstwo Gustava Otto również trafia w ręce nowych inwestorów i zostaje przekształcone w Bayerische Flugzeugwerke AG (BFW). Firma zajmuje się produkcją samolotów dla wojska Prus i Bawarii i staje się największym producentem maszyn w Bawarii. Wraz z końcem I wojny światowej i spadkiem zapotrzebowania na samoloty wojskowe obie firmy, których produkcje nastawione były na zapotrzebowania wojska znalazły się w trudnej sytuacji. Fabryka BMW otrzymała od biura demobilizacji rozkaz zamknięcia. Zaraz po ponownym otwarciu w 1919 roku miała już gotowy plan działania i przestawiła się na produkcje silników dla łodzi, samochodów, ciężarówek i motocykli. BFW natomiast wykorzystało swoją nowoczesną stolarnie by przestawić się na produkcje mebli i zabudów. W związku z tym, że Niemcy otrzymały zakaz produkcji samolotów i silników lotniczych a mienie z tym związane zostało skonfiskowane, zarząd BMW zaczął szukać alternatywnych źródeł utrzymania. Tak doszło do współpracy z Knorr-Bremse, które produkowało zaawansowane technologicznie hamulce pneumatyczne dla pociągów. Produkcja hamulców „przyćmiła” produkcje silników a po odsprzedaniu udziałów w spółce przez wszystkich akcjonariuszy w 1920 roku BMW stało się całkowitą własnością Knorr-Bremse i na jakiś czas straciło swoją niezależność. W 1922 roku Camillo Castiglion złożył Knorr Bremse propozycje odkupienia wydziału silników i odlewni aluminium razem z prawem do marki i logo BMW. Oferta miała objąć także przejęcie kluczowych postaci takich jak Max Friz i Franz Josef Popp. Oferta została przyjęta i 20 maja 1922 roku BMW było ponownie w rękach Castiglioniego. Tym sposobem oba przedsiębiorstwa BFW i BMW były teraz w posiadaniu jednej osoby. BMW przeniosło się do budynków na ulicy Lerchenauer, w których wcześniej istniała fabryka Gustava Otto a gdzie do dziś mieści się monachijska fabryka BMW i centrala firmy. Obie firmy połączono i funkcjonowały pod jedną nazwą- BMW. Logo firmy, które zachowało się po dziś nawiązuje do jej korzeni i przedstawia stylizowane śmigło samolotu w kolorach Bawarii, czyli białym i niebieskim. Kolejne lata istnienia BMW to czas produkcji silników dla Czechosłowacji, następnie dla ZSRR.

Na drodze do lidera motoryzacji

23 września 1923 roku BMW wprowadziło na rynek swój pierwszy motocykl R32. Produkt odniósł sukces na targach motoryzacyjnych i przyniósł zyski na kolejne lata. Do dziś zachowały się cechy konstrukcyjne tego motocyklu: silnik typu bokser, umieszczony podłużnie do kierunku jazdy w podwójnej ramie rurowej, napędzający tylne koło poprzez wał kardana. Przez kolejne lata przedsiębiorstwo rozrastało się a produkcja kwitła. W 1928 roku BMW nabyło fabrykę samochodów w Eisenach, jednak za początki historii samochodowej dla BMW uznaje się już rok 1919, kiedy to w korespondencji pojawia się termin „samochód”. Firma produkowała tez w latach dwudziestych silniki 2- i 4-cylindrowe dla maszyn rolniczych. Natomiast w latach 1927-1928, dwóch konstruktorów Max Friz i Gotthilf Dürrwächter opracowało dwa prototypy samochodów BMW F 55, które były jedynie demonstracją, ponieważ nie posiadały solidnej karoserii. Po przejęciu Fabryki Samochodów Eisenach początkowo kontynuowano produkcje samochodu Dixi na brytyjskiej licencji Austin Seven. Auta miały otwierany dach, 4-cylindrowy silnik o mocy 15 KM i pojemności 743 cm3 i rozpędzały się do 80 km/h. Dopiero 22 marca 1929 roku BMW wypuściło pierwsze auto ze swoim logo i był to model BMW 3/15 PS DA 2 (również na licencji Austin Seven). Rok 1932 przyniósł sukces po stworzeniu pierwszego modelu, który od początku do końca należał do BMW. Było to BMW 303, które przewyższało technicznie dotychczasowe Dixi. 6 cylindrowy silnik o pojemności 1,2 litra skonstruował już Fritz Fiedler. W kolejnych latach powiodło się stworzenie kolejnych modeli 326, 327 i roadstera 328. Ostatni model nie tylko przekonał swoją konstrukcją odnosząc sukcesy w zawodach sportowych, ale i ugruntował pozycje BMW jako producenta aut sportowych.

Kryzys w BMW

Zakład w Eisenach posiadał wszelkie narzędzia, aby ruszyć z produkcją samochodów, jednak sprzeciw fabryki w Monachium do używania nazwy BMW sprawił, że firma zmieniła nazwę na Volkseigener Betrieb i od 1955 zajęła się produkcją Wartburgów. Zakład w Monachium został dotknięty przez demontaż ze strony Stanów Zjednoczonych. Początkowo zajął się naprawą samochodów wojskowych USA, produkcją części zamiennych, maszyn rolniczych a później motocykli. Dopiero w 1951 przedstawiono pierwszy powojenny samochód z linii BMW. Był to luksusowy BMW 501 wyposażony w 6-cylindrowy silnik a następnie w 1954 roku BMW 502 z 8-cylindrowym silnikiem zbudowanym całkowicie z aluminium. Niestety w tym czasie zmniejszył się zbyt na motocykle a produkcja modelu 502 była tak kosztowna, że przynosiła tylko straty. BMW ratowało się produkcją włoskiego samochodu „Isetta” i modelu 501, ale i to nie pomogło odwrócić zbliżającego się kryzysu. BMW brakowało środków, aby opracować nowy model klasy średniej. Z pomocą przyszedł Herbert Quandt, który zaproponował zwiększenie kapitału spółki i przejął znaczącą część akcji. W 1962 roku BMW przedstawiło auto „Nowej klasy” BMW 1500. To i późniejsze BMW 1800 i BMW 2000 odniosły ogromny sukces. Kolejno w 1966 roku powstały modele „Zero-Dwa”: 1602, 1802, 2002/2002tii. Po sukcesie wymienionych modeli, fabryka w Monachium nie była w stanie sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na auta więc przejęto od spółki Hans Glas GmbH budynki w Landshut i Dingolfing.

Sukces BMW E3 i budowanie potęgi marki

W 1968 roku przedstawiono BMW E3 „2500”. Następnie powstały modele „2800” i „3.0 SI”, które również zachwycały cichobieżnością i dobrym prowadzeniem. Kiedy w latach siedemdziesiątych na czele zarządu stanął Eberhard von Kuenheim produkcja samochodów wzrosła czterokrotnie. Powstawały nowe miejsca produkcyjne nie tylko w Niemczech, ale i w Austrii, RPA i Stanach Zjednoczonych. BMW stało się już znane na skale światową. Koncern z Bawarii postanowił zaistnieć jako producent wieloseryjny. W 1972 roku pojawiła się pierwsza generacja popularnego do dziś modelu z Serii 5, początkowo kierowana tylko na rynek amerykański. Te lata to także okres powstania pierwszej wersji Serii 3 i luksusowej Serii 7. Również w tym czasie BMW zdecydowało się na połączenie luksusu ze sportem i zaprezentowało Serię 6. W 1994 roku bawarski koncern przejął brytyjską Rover Group (Rover, MG, MINI, Land Rover). Niestety słaba jakościowo oferta tych marek przy powiększającej się konkurencji przyczyniła się do strat finansowych i zakończenia współpracy w 2000 roku. Jedynie MINI pozostało w rękach BMW. Kolejnym krokiem po kilkuletnich „przepychankach” z Volkswagenem było przejęcie praw do marki Rolls-Royce. Końcówka lat 90 to wejście BMW w segment aut sportowo-rekreacyjnych i premiera modelu X5. Następnie mniejszego X3 i nowa seria modeli o numerze 1.

BMW obecnie

Historia marki BMW to dziś już ponad 100 lat. Obecnie najpopularniejszym modelem pozostaje „trójka”. Ten słynny samochód klasy średniej liczy już sobie sześć generacji i dostępny jest w czterech wersjach nadwozia: sedan, kombi, coupe, cabrio. Występowała tez w wersji sportowej w 1988 roku jak M3. Na popularności zyskują także modele z serii X, czyli kompaktowe auta typu SAV. BMW świetnie radzi sobie z rozwojem technologii i wraz z rosnącą popularnością aut elektrycznych wypuścił BMW i3, który był liderem wśród aut elektrycznych w 2017 roku.

Marka promuje się hasłem „BMW radość z jazdy” i rzeczywiście od lat spełnia oczekiwania nawet najbardziej wymagających klientów. Idea radości z jazdy i komfort kierowcy to główne cele jakie stawiają sobie konstruktorzy BMW. Co więcej stają naprzeciw zmieniającej się sytuacji w kwestii środowiska i skonstruowali filtr antysmogowy Fine Dust Filter, który nawet do 99.5 % filtruje zanieczyszczone powietrze. Drugim rozwiązaniem mającym ograniczyć emisję spalin do środowiska jest napęd BMW eDrive czyli połączenie silnika elektrycznego, akumulatora litowo-jonowego oraz inteligentnego zarządzania energią, które pozwala na przejechanie tras średniej długości na napędzie elektrycznym. Samochody elektryczne i hybrydowe to kierunek, na którym skupia się obecnie BMW i światowa motoryzacja.

6 faktów o hybrydach PHEV
Hybrydy PHEV - To ma sens!
Samochód używany? Tylko w ofercie premium
Dynamiczna wymiana oleju ATF
Nowe limity emisji CO2 – czy wpłyną na wzrost cen samochodów?
BMW Motorrad G310R – przygodę czas zacząć!
×
Sprzedaj swój samochód.
Wyceń online